re:publica 17 - Global Innovation Gathering (GIG)

The Global Innovation Gathering (GIG), a sub-conference developed by re:publica, brings together innovation hub managers, makers, hackers and entrepreneurs from across the world. In the last four years GIG has become a central part of the conference programme, showcasing tech innovation and maker projects from Asia, Africa and Latin America. The GIG members have formed a strong community, exchanging information and expertise on innovation and maker issues throughout the year.

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Alternative narratives: telling stories through open data (en)

Gilberto Vieira, Denise Karunungan, Offray Luna

The production and use of digital data have increased dramatically in recent years due to the expansion of Internet access and the migration of many services and ways of interaction to the online environment. However, there is still a large gap between those with technological skills for using such data, restricted to a very privileged social group, and those who do not have any. This knowledge gap imposes social challenges because having the ability to use the data produced by public and private actors is a determinant factor that allows the most vulnerable groups to understand their context and seek changes towards more just society.
Civil society today brings together technology, knowledge and creativity, but when isolated from the database and information held by public organizations it can only play an underwhelming role far from the innovative potential that it has. The generation of new services and processes, more open and democratic, in close connection with the needs of their interlocutors, could be greatly enhanced by the availability of database and information collection from the government and by the appropriate incentive to the use of that information by civil society organizations.
The panel's idea is to raise these issues and recognize initiatives that centralize this debate. Panelists will share examples from Indonesia, Brazil and Colombia on how to use public data to create counter-narratives about the cultural, economic and social problems and opportunities of southern populations? What is the real capacity of collectives and organizations to generate data that confront official data? What technologies have contributed to this?

Gehen ein 3-D-Drucker, ein Lasercutter und ein Arduino in eine Bar... – die Geschichte der Makerszene

Philip Steffan, Rebecca Husemann

In den Nuller-Jahren ist die Makerszene wie aus dem Nichts entstanden: 2005 stellte der MIT-Professor Neil Gershenfeld in seinem Buch "Fab" die FabLab-Idee vor und der O'Reilly-Verlag brachte das DIY-Magazin "Make" in den Handel. 2006 druckte der entscheidende erste Eigenbau-3D-Drucker RepRap sein erstes Ersatzteil und in San Francisco fand die erste Maker Faire statt. 2007 begann mit dem Modell Diecimila der Aufstieg der Mikrocontroller-Plattform Arduino und auf dem 24C3 stellten Jens Ohlig und Lars Weiler ihre Anleitung vor, wie man einen eigenen Hackerspace gründet. Eine neue Szene ist geboren.
Rund zehn Jahre später gibt es in Deutschland über 100 Makerspaces, Hack(er)spaces, FabLabs und ähnliche Räume, in denen Menschen gemeinsam aktiv sind. Es ist sowohl ein Revival der "offenen Werkstatt" mit modernen Werkzeugen als auch eine Rückkehr zum elektronischen Basteln, das seit den 1980er Jahren fast ganz durch Computer und Internet abgelöst war.
Wir möchten darüber sprechen, was die Maker und ihre Bewegung ausmacht und welche Ansätze und Ideen sie damals, heute und vielleicht in Zukunft verfolgt. Wie genau die deutsche Makerszene entstanden ist und wie sie sich entwickelt, ist noch erstaunlich unbeleuchtet - wir wollen euch einen Überblick geben.
Rebecca ist als Makerin im Stratum 0 in Braunschweig aktiv und hat ihre Bachelorarbeit über die Makerszene in Deutschland geschrieben.
Philip wurde vor 10 Jahren vom Arduino-Projekt für das Thema begeistert, ist Redakteur beim deutschen Make-Magazin und organisiert seit 2013 die Maker Faires in Deutschland.