re:publica 17 - Love Out Loud!

One of the programme team’s favorite studies deals with “happiness”. Researchers analyzed and processed datasets compiled from song lyrics, blogs and U.S. president’s State of the Union speeches. The three most important findings: “Love” is the most frequently used word in song lyrics – but the “content level of happiness” in songs has been steadily decreasing since the 1960s, while the level of happiness in blogs, for example between 2005 and 2009, saw a noticeable increase – this was in close correlation with the age of the bloggers.

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Update: Die Kunst des Liebens

Felix Schwenzel

Alle paar Jahre stolpere ich im Internet über Erich Fromm. Weniger weil das Internet voller Erich Fromm Texte ist, sondern weil ich alle paar Jahre nach Texten von ihm suche, in der Hoffnung ein Zitat zu finden, das sich pointiert auf eine aktuelle Entwicklung beziehen lässt. Jedes Mal wenn ich mich im Internet auf die Suche nach Fromm-Texten mache, nehme ich mir vor mir endlich mal wieder seine Bücher in die Hand zu nehmen und durchzuarbeiten.

Die Titel seiner Bücher scheinen sich, trotz ihres Alters, Fragestellungen vorzunehmen die uns gerade wieder besonderes Kopfzerbrechen bereiten:

Die Furcht vor der Freiheit (1941)

Wege aus einer kranken Gesellschaft (1955)

Märchen, Mythen, Träume (1951)

Jenseits der Illusionen (1962)

Anatomie der menschlichen Destruktivität (1973)

Überfluss und Überdruss in unserer Gesellschaft (1983)

Über die Ursprünge der Aggression (1983)

Für diesen Vortrag möchte ich mich quer durch Erich Fromms Werk arbeiten, insbesonders durch Die Kunst des Liebens von 1956 und Haben oder Sein von 1976. Der Vortrag soll mindestens diese zwei Fragen beantworten:

Wie kann uns Erich Fromms Werk durch die aktuellen politischen Krisen helfen?

Wie können wir Menschenfreundlichkeit und Humanismus wieder zu mehr Popularität verhelfen?

Update: Die Kunst des Liebens (en)

Felix Schwenzel

Alle paar Jahre stolpere ich im Internet über Erich Fromm. Weniger weil das Internet voller Erich Fromm Texte ist, sondern weil ich alle paar Jahre nach Texten von ihm suche, in der Hoffnung ein Zitat zu finden, das sich pointiert auf eine aktuelle Entwicklung beziehen lässt. Jedes Mal wenn ich mich im Internet auf die Suche nach Fromm-Texten mache, nehme ich mir vor mir endlich mal wieder seine Bücher in die Hand zu nehmen und durchzuarbeiten.

Die Titel seiner Bücher scheinen sich, trotz ihres Alters, Fragestellungen vorzunehmen die uns gerade wieder besonderes Kopfzerbrechen bereiten:

Die Furcht vor der Freiheit (1941)

Wege aus einer kranken Gesellschaft (1955)

Märchen, Mythen, Träume (1951)

Jenseits der Illusionen (1962)

Anatomie der menschlichen Destruktivität (1973)

Überfluss und Überdruss in unserer Gesellschaft (1983)

Über die Ursprünge der Aggression (1983)

Für diesen Vortrag möchte ich mich quer durch Erich Fromms Werk arbeiten, insbesonders durch Die Kunst des Liebens von 1956 und Haben oder Sein von 1976. Der Vortrag soll mindestens diese zwei Fragen beantworten:

Wie kann uns Erich Fromms Werk durch die aktuellen politischen Krisen helfen?

Wie können wir Menschenfreundlichkeit und Humanismus wieder zu mehr Popularität verhelfen?

Agitprop in the 21st Century: Memes as transgressive art, education & political weapons (en)

Edmund Schluessel, David Redelberger

Socialist Meme Caucus (SMC) was founded in 2011 by Trotskyists and has since become one of the preeminent multi-tendency left meme pages on Facebook, boasting 55,000 members and inspiring countless other pages. SMC prides itself on combining inclusivess and education with political & intellectual clarity from an explicitly revolutionary socialist perspective. While founded for comic purposes, SMC-launched campaigns have received worldwide coverage and disrupted the work of UKIP, the United Kingdom's right-populist party, and discussions by SMC have led to left networking & recruitment around the world. In this discussion, two content creators for SMC talk about their artistic inspirations and connections to the artistic history of the radical left, about the educational possibilities and limitations of social media, and about how to balance the line between humor and political consciousnes.

Love out Loud for #Diversity (en)

Fiona Krakenbürger, Florian Breisch, Chinmayi SK, Gabriela Agustini, Lena Kuhlmann

At least the problem has been recognized: there are women missing in tech. And it isn’t just women: expert discussions, management levels or the very public forums of specialized conferences or hackspaces lack women and LGBTQ-identifying people. But there is a global movement of aspiring initiatives who have decided to diversify IT- and hacking communities worldwide. People are organising workshops or hackathons for girls, there are queer hackspaces emerging all over the world and in spite of the existence of all of these initiatives, there is still a lot of work to do. On the Love out Loud panel, activists share their experiences in bringing more diversity into technology.

Format: Lightning Talk + Discussion

Moderation: Lena Kuhlmann

Chinmay SK - Random Hacks of Kindness (RHoK) is part of a global community of technologists and changemakers who are ‘hacking for good’. They organise hackathons that bring together volunteer developers and activists to work with NGOs, social enterprises and the civil society.

Fiona Krakenbürger - In 2015, a handful of women visited a hacker’s camp and were amazed at the awesome bunch of women they met there - but were painfully missing places to network and meet them again back home. The idea for a women's hackspace was born and the Heart of Code was launched in 2016.

Gabriela Agustini is founder and director of Olabi Makerspace, a social enterprise focused on encouraging the use of new (and old) technologies for social change. Based in Rio de Janeiro, Brazil, she has travelled to more than 15 countries in the Americas, Europe, Africa and Oceania, working on projects or speaking at events related to innovation.

Erneuern wir die Fundamente der Liebe! Ein therapeutischer Blick auf die sozialen Medien

Jan Kalbitzer

Wie kommt es dazu, dass in einer Beziehung Wut und Hass entstehen? Und ist es dann überhaupt noch möglich, die Liebe zu erneuern? Insbesondere, wenn wir bereits von dem Gefühl beherrscht werden, dass wir in verschiedenen Realitäten leben - und dass uns nur noch die je eigene Perspektive schlüssig erscheint und die der anderen völlig absurd und verstörend? In der Paartherapie stellen sich Menschen diese Fragen schon lange. Eher neu ist die Intensität, mit der über diese Fragen in den sozialen Medien diskutiert wird.
Unsere Chancen stehen möglicherweise gar nicht so schlecht. Wenn wir die Wut als eine Kraft akzeptieren, die dabei helfen kann, eine lange notwendige Distanz entstehen zu lassen. Eine Distanz zu Menschen, die nie so denken und handeln werden, wie wir es von ihnen erwarten (und nicht selten sogar  aggressiv von ihnen einfordern). Oder noch besser: eine primär innere Distanz zu eben diesem illusorischen Wunsch, dass sich andere Menschen doch bitte so verhalten sollen, wie wir uns das vorstellen.
Aber damit das funktioniert, müssen wir Rituale entwickeln, um die Wut zu kanalisieren, damit sie nicht nur desktruktiv wird und alle Brücken zerstört. Ich werde mit Ihnen darüber diskutieren, wie solche Rituale in unserem Alltag aussehen können. Insbesondere - aber nicht nur - in den sozialen Medien.

Whatever happened to our dream of an empowering Internet (and how to get it back) (en)

Andres Guadamuz

Back in 2006, Time magazine awarded its person of the year to us. The Internet. Time writer Lev Grossman wrote the following:

“[2006 is] a story about community and collaboration on a scale never seen before. It’s about the cosmic compendium of knowledge Wikipedia and the million-channel people’s network YouTube and the online metropolis MySpace. It’s about the many wresting power from the few and helping one another for nothing and how that will not only change the world, but also change the way the world changes.”

How naive this sounds nowadays. It is true that the World Wide Web has the potential “for bringing together the small contributions of millions of people and making them matter”, as the Time article states. But it is also true that the Internet has become a cesspool of disinformation, fake news and conspiracy theories that threaten our democratic institutions.
At some point we thought that the Internet was not going to be like that. Cyber-utopianism did indeed paint a picture of a networked environment where collaboration would lead to a more open and functional society, but what we got was a set of commercial walled gardens and filter bubbles where you only read what you want to, and the algorithms will filter out anything that disagrees with your own views.
Back in 2007, Cass Sunstein had already warned about the possible dangers of “the daily me”, a Web tailored only to feed you with the information that you liked, filtering out dissenting views. But filter bubbles are just part of the problem, one of the most odious and prevalent problems about online environments is the erosion of expertise, the blurring of authority, the disappearance of gatekeepers,  and the growing belief that all opinions are equal.
In the analogue world, sources mattered. A news item from the Times, the New York Times, Le Monde, El Pais, o Der Spiegel carried weight because old media was seen as a reliable purveyor of information. The digital age has brought about an environment where everyone is a publisher, and a teenager in Montenegro can put together a believable-looking site that feeds disinformation. On the Internet, nobody knows you’re not a journalist.
The power of user-generated content is also the problem for trust and believability. We are more suspicious of mainstream media because you can find so much more online than what is available in the limited pages of a newspaper that you start to suspect that they are purposefully hiding information from you. Obscure YouTube channels become authorities, Google searches are deemed the ultimate arbitrator, and truth is measured by whether you can find a Wikipedia page that agrees with you.
Many things are happening to make the situation worse. People now find it difficult to identify reliable sources, with frightening studies conducted where teenagers are incapable of identifying whether a website is reliable or not. Another increasingly disturbing phenomenon is that experts are often ignored, or even mocked online, as anyone with a search engine feels that they are capable of making informed decisions based on the first page of their search results.
This talk will try to put forward ideas for regaining the promise of a positive Internet.

Nobody said it was easy: So schwierig ist queere Repräsentation in Webserien

Thilo Kasper, Jasmine Alakari, Julian Fricker, Luise Helm

Der Erfolg von Webserien wie Transparent, Billions oder Please Like Me zeigt, dass queere Geschichten auch im Mainstream funktionieren. Trotzdem wurde noch nie ein*e offen queer lebende*r Schauspieler*in mit dem Oscar für die beste Hauptrolle ausgezeichnet – während es für heterosexuelle Schauspieler der sicherste Weg zur Trophäe ist, einen schwulen Mann zu spielen.
Bei queeren Webserien für funk sollte alles besser werden: Repräsentation auf allen Ebenen. Wie schwierig dieses Ziel umzusetzen ist, mussten wir schmerzhaft lernen. Repräsentation ist kein Schalter, den man einfach umlegen kann und dann funktioniert’s. Um queere Geschichten, Schauspieler*innen und Kreative sichtbar zu machen, müssen wir auf verschiedensten Baustellen arbeiten. Ein paar davon wollen wir in unserem Panel vorstellen.

Multisensory location-based VR as a catalyst for social change (en)

Maren Demant, Jim Rüggeberg

Wearing a HMD with a 360° video with spatial audio in the staged environment, smelling Indian incense sticks, and all of the sudden meeting this girl, who is telling her lifestory adressing the visitor directly, people begin to realize and feel the horrible setting they are actually present. An intense emotional shift. People seem not to be the same after they step out the installation. Our hope is, this experience will activate to stand up for people who are usually not being heard. 
Multisensory location-based Virtual Reality within walkable and interactive experiences is a promising tool also for education, teambuilding, business and entertainment. Berlin based company Illusion Walk enables teams to discover and play together in thrilling environments. Our upcoming collaboration is to design an experience that encourages people playfully to collaborate. We are using techniques that we have learnt from earlier projects such as combining immersive theatre with VR and video game mechanics.
“Auf der Schattenseite” can be currently seen at THE HAUS - Berlin Art Bang.

Desperately under the Radar of State Censorship: Chinese LGBTQ* Communities and Social Media Usage (en)

Katharin Tai

This talk will be based on research conducted in Shanghai in April 2016 and in Beijing in January 2017. After an overview of the situation of Chinese LGBTQIA* individuals in cities and rural areas, it will focus on the institution of "xinghun" (fake marriages between women and men identifying as lesbian, gay or bi) and how the community has been using technology to facilitate them.